Waarom is content marketing zo belangrijk?

Naast het generen van traffic naar je site, heeft content marketing ook andere (financiële) voordelen.

Content marketing is het maken, publiceren en promoten van betekenisvolle inhoud met als doel in contact te komen met jouw doelgroep. Met content marketing bereik je doelen die verder gaan dan het genereren van traffic naar jouw website; het creëert een betrouwbaarheidsniveau onder je huidige en potentiële klanten. Het helpt je bij het vergroten van naamsbekendheid en leidt mensen naar je website. Daarnaast kun je content marketing koppelen aan je social media strategie. De geschreven content kun je ook publiceren op social media.

De meest voorkomende soorten content:

  • Blogs
  • E-books
  • Podcasts
  • Video’s en vlogs
  • Nieuwsbrieven
  • Social media berichten
  • Casestudies
  • Infographics
  • Whitepapers en nog veel meer.

Naast het generen van traffic naar je site, heeft content marketing ook andere (financiële) voordelen. Hieronder staan ze uitgeschreven.

Linkbuilding

Andere websites willen alleen een backlink naar je site als je goede content op je site hebt. Als je goed bent in het maken van boeiende content, zullen andere websites zeker hun inhoud aan die van jou willen koppelen. De hoeveelheid traffic die je ontvangt, is afhankelijk van de site die is gekoppeld aan jouw content. Links helpen je om jouw pagina ranking te verhogen.

Oplossingen voor je doelgroep

De content die je maakt, moet als enig doel hebben de lezers iets te leren en zo nodig hun dringende problemen op te lossen. De meeste bezoekers komen naar je site om antwoorden te zoeken. Als jouw content informatief is kun je een relatie opbouwen met die bezoeker en zal men terugkeren naar je site. Bezoekers komen alleen terug op sites die ze vertrouwen en goede informatieve content kan helpen dat vertrouwen op te bouwen.

Duurzaam

Sommige content uploads zijn behoorlijk tijdgevoelig en raken snel verouderd. Er zijn echter een paar stukken die duurzaam blijven en altijd kunnen worden gebruikt. Ongeacht hoe lang het al online staat. Door duurzame content te maken, zorg je ervoor dat je met weinig of geen inspanning toch traffic blijft genereren.

Leads genereren

Dit is het belangrijkste aspect van content marketing. Elke digitale marketingtechniek is gericht op het genereren van leads en het voeden van deze leads totdat ze (terugkerende) klanten worden. Bedrijven moeten te allen tijde nieuwe leads genereren om winst te maken en te blijven groeien. Met content marketing wordt jouw bedrijf ontdekt door mensen die online op zoek zijn naar jouw producten en diensten.

Bouwt vertrouwen op bij bezoekers

Content is een integraal onderdeel geworden in het realiseren van vertrouwen en het opbouwen van een goede merkreputatie. Je kunt je bereik hiermee vergroten en nieuwe leads genereren. Het hebben van loyale klanten is een voordeel voor je bedrijf, omdat ze herhaaldelijk zullen kopen. Het plaatsen van goede content stopt niet wanneer een lead wordt geconverteerd; het moet ook worden gebruikt om relaties met bestaande klanten te versterken.

Merkbewustzijn

Als je op zoek bent naar een unieke manier om jouw merk bekend te maken, probeer dan content marketing. Hiermee kun je jouw doelgroep bereiken tegen minimale kosten. Wanneer je deze strategie goed uitvoert, verhoog je de traffic naar je website en zullen mensen die niet wisten dat jouw merk bestond ervan op de hoogte zijn. Je laat het unieke van jouw merk zien met content marketing.

Geweldig voor SEO

Content marketing heeft een positieve invloed op je SEO en verhoogt je zichtbaarheid in Google. Om content goed te laten scoren op SEO moet de tekst relevant zijn voor jouw bezoekers. Het gaat dus om de juiste content met de juiste zoekwoorden. Bepaal welke zoekwoorden in de content verwerkt dienen te worden en vergroot de kans dat je gevonden wordt op bepaalde zoekwoorden. Wanneer je de juiste SEO-vaardigheden toepast op jouw contentcreaties, helpt dit bij het verbeteren van je Google ranking.

Bouwt merkautoriteit

Goede content vergroot je merkreputatie aanzienlijk. Dit betekent dat het van groot belang is dat je het gebruikt om vertrouwen en geloofwaardigheid bij je klanten op te bouwen. Bovendien, wanneer leads en klanten ontdekken dat je altijd informatieve content publiceert, zullen ze je beginnen te herkennen als een autoriteit in de branche.

Converteert leads beter dan betaalde advertenties

Statistieken hebben aangetoond dat content marketing helpt om drie keer zoveel leads te genereren dan betaalde sociale media advertentiecampagnes. Daar stopt het niet; je kunt de boeiende content blijven gebruiken om de leads te voeden totdat ze klanten worden. Verwerk wel voor een duidelijke call-to-action in je content, anders zorgt het alsnog niet voor conversies.

Conclusie

Content marketing is geen eendagsvlieg. Het sluit aan bij de consumenten van nu. Je moet het dus wel gedurende een lange periode doen. Goede content is authentiek en geloofwaardig. Het is een kwestie van een lange adem, maar extreem nuttig voor je bedrijf.

Deel dit artikel