Uitbesteden of zelf doen?

Uitbesteden is lastig als je gewend bent alles zelf te doen. Waarom zou je uitbesteden? Je kunt het zelf toch sneller en beter?

Als ondernemer zit je vol ideeën en wilde plannen en wil je het liefst elk uur van de dag zo goed mogelijk besteden. Maar een dag heeft maar 24 uur, waarvan je er ook nog eens 7 à 8 uur moet slapen. En daarnaast wil je natuurlijk ook voldoende tijd besteden aan je familie, vrienden en hobby’s. Door alle verplichtingen zowel zakelijk als privé lukt het je vaak niet die goede ideeën en nog betere plannen uit te werken. Gewoonweg omdat je er geen tijd voor hebt.

Herken je dit? Dan heb je vast wel eens nagedacht over het uitbesteden van taken. Maar wanneer kom je tot zo’n besluit? Het liefst doe je alles zelf en je vindt het best wel lastig om dingen uit handen te geven. Als je start met ondernemen doe je alles vaak zelf en dat is ook prima, maar als je groeit hou je dat niet meer vol. Je kunt geen 6 functies tegelijk uitvoeren en alle ballen binnen jouw bedrijf en in je privéleven hooghouden.

Sneller en beter

Uitbesteden is lastig als je gewend bent alles zelf te doen. Waarom zou je uitbesteden? Je kunt het zelf toch sneller en beter? Allemaal waar, maar door weloverwogen te kijken naar welke taken je allemaal doet en welke je zou kunnen uitbesteden, kun je bepalen welke (terugkerende) taken je kan delegeren. Vragen die je hierbij kunt stellen zijn:

  • Waar ben ik goed in?
  • Waar ben ik niet of minder goed in en vind ik ook niet leuk om te doen?
  • Welke klussen blijf ik uitstellen?
  • Bij welke taak is mijn kennis en/of expertise echt nodig?
  • Hoeveel tijd kosten randzaken zoals administratie, marketing en e-mails beantwoorden eigenlijk?
  • Wat kan ik met de vrijgekomen tijd doen als ik taken uitbesteed?

Door antwoord te geven op deze vragen krijg je al snel een duidelijk beeld van welke taken je zou kunnen uitbesteden. Bepaal daar ook bij waar je naartoe wilt werken met je bedrijf. Wat is je doel? Welke onderdelen van je bedrijf kunnen beter, slimmer en efficiënter ingericht worden? Waardoor jij jezelf gaat vrijspelen en kunt richten op werkzaamheden die je het liefst doet.

Partner in crime

Werk uitbesteden aan een Virtueel Assistent (VA) klinkt als een goed plan. Zeker wanneer je te drukt bent en je kansen moet laten schieten door tijdgebrek. Bij het uitbesteden is het belangrijk dat je een VA vindt die bij je past, iemand die je kan vertrouwen: jouw partner in crime.

Een goede VA versterkt jou enorm en is jouw steun en toeverlaat achter de schermen. Iemand die met je meedenkt met het inrichten van slimme processen en automatiseringen. Soms kan het erg fijn zijn als er iemand met je meedenkt. Iemand met een andere kijk op dingen, waardoor jij net weer dat stapje verder kunt zetten waarop je nu blijft hangen.

Geef uitbesteden de tijd

Investeren in uitbesteden kost tijd en geld, maar levert je ook kostbare tijd, continuïteit en energie op. Tijd om verder te groeien en te werken aan je eigen ontwikkeling. Continuïteit omdat je bedrijf achter de schermen doordraait (ook als jij met andere belangrijke zaken bezig bent) en energie om de dingen te doen die je echt leuk vindt!

Uitbesteden begint met de juiste aanpak. Je kunt elkaar pas echt versterken als je het uitbesteden van werk in goede banen leidt en ervoor zorgt dat het een toegevoegde waarde voor jezelf en je bedrijf is. Pak je dit goed aan, dan kun je weer zorgeloos en vol plezier ondernemen.

Sta jij open voor ondersteuning van een VA? Of vind je lastig een goede afweging te maken? Wij nemen graag taken van je over! Wil je meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Deel dit artikel