Als virtueel assistent bedienen we verschillende klanten die gebruik maken van verschillende systemen en programma’s om allerlei soorten taken uit te voeren. We hebben inmiddels al veel boekhoud- en administratiesystemen gezien, van eenvoudige spreadsheets tot complexere systemen als Exact. Onze persoonlijk favoriet is Moneybird. Het is ongelooflijk eenvoudig en speciaal ontworpen voor ZZP’ers en kleinere MKB bedrijven.
Een boekhoudpakket moet zoveel mogelijk uit handen nemen en gebruiksvriendelijk zijn. De meeste kleine ondernemers hebben een eenvoudige administratie en kunnen dus prima af met een online boekhoudpakket, zodat je ieder moment weet hoe je ervoor staat.
Inzicht en automatiseren met Moneybird
Moneybird is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en intuïtief. Je hebt niet echt boekhoudkennis nodig om met het systeem te kunnen werken. Doordat het systeem met slimme algoritmes werkt, ben je relatief weinig tijd kwijt aan het handmatig invoeren van gegevens. Zo worden de btw-percentages automatisch verwerkt, kun je makkelijk bonnen uploaden en maak je in een handomdraai professionele facturen (met iDEAL betaallink) en offertes in je eigen huisstijl voor je klanten. Je kunt je boekhouder toegang geven tot je administratie om de aangiftes te verzorgen. Daarbij kun je ook gebruik maken van de handige Moneybird-app, zodat je onderweg kunt inboeken en zelfs offertes of facturen kunt versturen. Zo heb je altijd alles bij de hand. Hoe handig is dat!
Met een boekhoudkoppeling kun je je zakelijke bankrekening van de Rabobank, Bunq, KNAB of ING direct koppelen aan Moneybird. Hiermee worden je banktransacties direct opgeladen in je boekhouding. Je hoeft dan nooit meer transacties te downloaden en uploaden. Bankier je bij een andere bank, dan moet je deze handeling nog wel handmatig uitvoeren.
Boekhouden wordt weer leuk omdat je met Moneybird je boekhouding grotendeels kunt automatiseren. Zo houd je meer tijd over voor je bedrijf. Bovendien krijg je beter inzicht in je actuele cijfers en weet je precies hoe je ervoor staat en waar je eventueel moet bijsturen. Als een boekhouder de boekhouding voor je doet, zie je pas na afloop van het kwartaal hoe je hebt gedraaid.
Investering
Voordat je een abonnement afsluit mag je Moneybird 60 dagen gratis proberen. Via het ‘vertel een vriend’-programma krijg je zelfs een proefperiode van 120 dagen, in plaats van de standaard 60 dagen. Laat even weten als je hierin geïnteresseerd bent, dan sturen we je de aanmeldlink. Je zit nergens aan vast als je later besluit je account te annuleren. Daarna betaal je tussen de € 10,00 en € 25,00 per maand, afhankelijk van het aantal banktransacties. Deze investering levert je naast inzicht in je administratie ook tijd op die je weer kunt besteden aan je klanten. Ga maar eens na hoeveel tijd je nu kwijt bent aan je financiële administratie van facturatie, betalingen controleren, herinneringen versturen, inkomende facturen verwerken tot aan je btw aangifte. Met Moneybird kun je de helft van deze tijd besparen. Al overtuigd?
Boekhouden zonder zorgen
Nog even de voordelen op een rij:
- Eenvoudig systeem, geen boekhoudkennis voor nodig.
- Zelf boekhouden via app of online tool.
- Geen volle schoenendozen meer met facturen en bonnetjes, maar alles online op 1 plek.
- Je boekhouder kan meekijken via een eigen inlog.
- Offertes en facturen maak en verstuur je in enkele stappen in jouw huisstijl.
- Offertes kunnen online geaccepteerd en ondertekend worden en vervolgens doorgezet worden naar een factuur.
- In het overzicht zie je in één oogopslag welke facturen nog openstaan en je kunt meerdere herinneringen tegelijk versturen.
- Via een meegestuurde betaallink kunnen klanten via iDEAL en andere betaalmethoden facturen betalen.
- Bonnetjes en facturen laad je eenvoudig op via de app, stuur je door via e-mail naar Moneybird of automatisch via Simplerinvoicing en worden door de slimme software grotendeels herkend en automatisch ingevuld. Ook onthoudt Moneybird wat je eerder hebt ingevuld bij een bepaald contact en geeft dat weer als suggestie bij een nieuwe upload.
- Wanneer je alle banktransacties koppelt, bijvoorbeeld met een factuur of bonnetje, kun je zien of je administratie compleet is. Facturen en inkomende documenten gekoppeld aan een transactie worden automatisch gemarkeerd als “betaald”.
- Als alle facturen en bonnen zijn ingevoerd, wordt er op basis van deze gegevens automatisch een btw-overzicht gegenereerd. Deze gegevens kun je één-op-één overnemen op je btw-aangifte of rechtstreeks vanuit Moneybird versturen.
Wil je ook je boekhouding automatiseren en realtime inzicht hebben in jouw cijfers, maar heb je geen zin of tijd om alles uit te zoeken? Wij helpen je graag met het inrichten van jouw administratie. Daarna nemen we je aan de hand mee, zodat je zelf je boekhouding bij kunt houden. Als je wilt dat wij het voor je bijhouden, dan nemen we deze taak graag van je over!