Tja, daar zit je dan. Afgelopen week voelden we het natuurlijk al wel aankomen, maar nu is het zover; de scholen, horeca, kinderopvangcentra en andere openbare gelegenheden voor 3 weken op slot. Een bijzonder ongrijpbaar fenomeen.
Aangezien wij niet tot de vitale beroepen behoren betekent dat voor ons minimaal 3 weken de kinderen thuis, maar daarnaast betekent het ook dat onze werkzaamheden gewoon doorgaan. Als virtual assistant werken we voornamelijk op afstand en dat gaat ook nu gewoon door. Hoe dan?
Tijd om eens wat tooltips met jullie te delen! Voor alles is tegenwoordig wel een hulpmiddel te vinden. En hoewel het per persoon verschilt wat je fijn vindt werken, raden wij toch een aantal online tools aan om zeker te gaan gebruiken!
Cloud
Werk aan documenten, sla ze op en deel ze: Google Drive, Dropbox of OneDrive: allemaal uitstekende tools om met anderen aan documenten te werken en bestanden te delen. Deze tools liggen misschien voor de hand, maar mogen van ons niet ontbreken in de lijstje. De Cloud tools zorgen ervoor dat wij op ieder moment en op iedere (werk)plek aan de slag kunnen.
Online gesprekken voeren
Zoom; Gratis voor gesprekken met meerdere mensen korter dan 40 minuten. Het voordeel van Zoom is dat je als deelnemer geen account hoeft te hebben. De organisator van het gesprek deelt vooraf de link en het enige wat je hoeft te doen is op de afgesproken tijd op de link te klikken. Met Zoom heeft de organisator van de vergadering de mogelijkheid om de vergadering volledig te beheren. Je kunt alle microfoons dempen, de presentatietoegang van deelnemers te regelen, enzovoort. Met het chatprogramma van Zoom kunnen kijkers rechtstreeks communiceren met de organisator en andere aanwezigen. Daarnaast biedt Zoom de mogelijkheid om opnames van de gesprekken te maken, zodat je achteraf alles nog eens rustig kunt bekijken/beluisteren.
Skype; bedoeld om overal en altijd contact te maken met de mensen die het belangrijkste voor je zijn, zowel zakelijk als privé, via mobiel, pc of tablet. Met de chatfunctie en functie voor spraak- en videogesprekken kun je gemakkelijk je ervaringen delen en samenwerken. Het is ontworpen voor zowel één-op-één-gesprekken als voor groepsgesprekken.
Met Skype kun je vergaderen en je kunt Skype gratis gebruiken om berichten en documenten te verzenden en audio- en videogesprekken te voeren met maximaal 50 personen tegelijk!
Skype moet je downloaden en installeren op je laptop, tablet of telefoon. Vervolgens maak je een account met je eigen Skypenaam aan. Hierop kunnen mensen jou vinden.
Projecttools
Werk je in een team, dan is het ontzettend handig om met project managementtools te werken. Voordeel hiervan is ook dat ze de mail stroomlijnen en zelfs verminderen. Weg met die overvolle mailbox dus! Een paar mooie tools hiervoor zijn onder andere:
Asana: ideaal om met een team op afstand te werken. Hier vind je alle tijdlijnen, taken en werkgesprekken.
Basecamp: alle communicatie, informatie en documentatie terug te vinden op één bord.
Slack: een zakelijk communicatieplatform, te koppelen met vele apps.
Met deze tools wordt het werken vanuit huis met of zonder kinderen om je heen wellicht iets makkelijker, maar vraagt ook om flexibiliteit. Het is niet anders en we hebben er allemaal mee te maken. Laten we lief zijn voor elkaar en elkaar helpen waar nodig. Als we jou ergens mee kunnen helpen, laat het ons dan snel weten! Samen komen we er wel ♥.