Ellenlange to-do lijstjes waar je niet aan toekomt. Veel aan je hoofd hebben. Je gedachten schieten alle kanten op. Niet weten waar je moet beginnen. Een gejaagd gevoel. Welke ondernemer kent het niet?
Je bent ooit gestart met je eigen bedrijf om te doen wat jij echt leuk vindt. Maar je hebt het druk met allerlei randzaken zodat jij niet altijd bezig kan zijn met jouw klanten, je niet kan focussen op groei of weinig tijd meer hebt voor je gezin. Als je dit herkent, dan heb je vast al gemerkt dat het met een vol hoofd een stuk moeilijker is om dingen gedaan te krijgen, dan wanneer je rust en overzicht hebt in je hoofd. Het is dan ook best logisch dat je het gevoel hebt dat je niet vooruit komt als het zo’n chaos is in je hoofd.
Overzicht en structuur
Ondernemers die niet vooruit lijken te komen missen vaak overzicht en structuur. Ze zijn met van alles bezig. Ze doen heel veel, maar vaak niet de dingen die daadwerkelijk bijdragen aan het behalen van hun doelen. Hun gedachten gaan alle kanten op. En ze hebben ook het gevoel dat ze zelf alle kanten op gaan. Dit kan weer leiden tot frustraties en irritaties en misschien zelfs wel tot een burn-out.
Iedereen heeft hier weleens mee te maken. Zeker als je ondernemer bent en écht wilt gaan voor je bedrijf, dus gek is het niet. Maar werken aan rust in je hoofd is wel belangrijk.
Hoe ontstaat onrust in je hoofd?
Naast dat je natuurlijk 101 ideeën hebt die je het liefst allemaal tegelijk wilt uitwerken. Creëer je ook onrust door het uitstellen van (dagelijkse) taken, omdat je er niet aan toekomt of niet weet hoe je het moet oppakken. Ook het ontbreken van focus kan voor onrust zorgen. Geen focus betekent alle kanten opwaaien en dat is vaak niet de kant waar je heen zou willen of moeten gaan om je doelen te bereiken. Tot slot helpen piekeren en het nadenken over de dagelijkse dingen zoals de boodschappen, je gezin en huishouden ook niet bij een rustig hoofd.
Je bedrijf, je gezin, het huishouden, je zorgen, je doelen, je gedachten, je onzekerheden, je ervaringen, je herinneringen, je overtuigingen, de dingen die je hebt geleerd en nog veel meer. En zowel bewust als onbewust ben je hier de hele dag door mee bezig.
Geen energie en focus
Met een vol hoofd aan het werk gaan werkt natuurlijk niet lekker. Je kunt je niet goed focussen en daardoor kost alles meer energie en uiteindelijk ook tijd. Terwijl je juist tijd had kunnen besparen door met een ‘opgeruimd’ hoofd aan het werk te gaan.
Besteed taken uit
Dat het niet fijn en efficiënt werkt met een vol hoofd is wel duidelijk. Je hoofd opruimen kan op verschillende manieren. Wij geven 5 tips:
- Leg jezelf niet teveel op; niet alles hoeft gisteren al klaar te zijn. Stel haalbare deadlines.
- Stel prioriteiten; er komt altijd wel iets tussendoor. Je kunt kiezen je hierdoor af te laten leiden of eerst je belangrijke prioriteiten af te handelen. Wij zouden voor het laatste gaan 🙂
- Focus op 1 doel, zet je telefoon op stil en richt je volledig op je doel. Afleiding is de grootste valkuil.
- Maak to-do lijstjes die ook te doen zijn; ellenlange to-do lijsten zorgen zeker voor onrust en geven geen overzicht. Hou je to-do lijst zo kort mogelijk. En zet alleen de dingen die bijdragen aan het behalen van je doelen erop.
- Ga samenwerken met een VA; door taken uit te besteden krijg je ook meer rust. Een VA kan je ook helpen met opruimen en overzicht creëren. Kun je daarna weer lekker door en krijg je meer gedaan!
Wil je meer rust en heb je interesse in het uitbesteden van taken? We zitten vol energie en stropen onze mouwen graag voor jou op! Of het nu een grote of kleine klus is, een standaard aantal uur per week of dat je iemand zoekt op flexibele basis; wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op voor meer informatie.