3 praktische stappen om een nieuwsbrief te starten

Leren hoe je een nieuwsbrief start is niet moeilijk. We leggen je in 3 stappen het proces voor het starten van een nieuwsbrief uit.

Als het gaat om online marketing van jouw bedrijf, zijn er veel mogelijkheden die je kunt toepassen. Als je op zoek bent naar een maximaal bereik en de best mogelijke resultaten dan zijn nieuwsbrieven zeker interessant.

E-mail nieuwsbrieven zijn inmiddels algemeen goed geworden. Dit komt omdat ze gemakkelijk en goedkoop te produceren zijn en tegelijkertijd verrassend effectief kunnen zijn. Bovendien is een e-mail persoonlijker dan veel andere marketingtechnieken.

In deze blog leggen we eerst uit waarom e-mailmarketing misschien iets voor jou is en vertellen we hoe je een nieuwsbrief start voor jouw bedrijf.

Wat is een e-mail nieuwsbrief?

In brede zin is een nieuwsbrief gelijk aan elke e-mail die je van een bedrijf of organisatie ontvangt, maar dan wel eentje die is gericht aan meerdere ontvangers (in plaats van bijvoorbeeld een individueel e-mailbericht voor een aankoop). Er is veel speelruimte in de definitie, dus nieuwsbrieven kunnen een breed scala aan doelen dienen.

Meestal worden nieuwsbrieven gebruikt als marketingtool voor de producten of services van een bedrijf. Ze kunnen echter ook algemener worden gebruikt voor het communiceren van belangrijke of interessante informatie naar een specifiek publiek. Sommige nieuwsbrieven zijn eenmalige zaken, terwijl veel nieuwsbrieven deel uitmaken van campagnes die bestaan uit meerdere berichten gedurende maanden of jaren.

Laat je ook niet misleiden door de naam – nieuwsbrieven zijn er niet alleen voor het delen van nieuws. Hoewel dat gebruikelijk is, kun je deze e-mails ook gebruiken om een nieuw product te promoten, mensen uit te nodigen voor een event, een speciale beloning of korting aan te bieden, of zo ongeveer alles wat je maar kunt bedenken.

Waarom je misschien een e-mail nieuwsbrief wilt versturen

De redenen om een nieuwsbrief te sturen zijn net zo gevarieerd als de zojuist genoemde use cases. Als je bijvoorbeeld een community-gebaseerde organisatie, non-profit of lidmaatschapssite beheert, kun je jouw nieuwsbrief gebruiken om informatie te verstrekken en de community op de hoogte te houden van wat je doet.

We richten ons in dit blog op de meest voorkomende toepassing voor een e-mailnieuwsbrief: marketing. Het opbouwen van een e-maillijst en het verzenden van reguliere marketing e-mails kan een aantal voordelen opleveren. Bijvoorbeeld: bedrijfspromotie, verkoop, klantenbinding, klantenwerving of simpel het leveren van relevant nieuws.

Het is daarom geen verrassing dat je eigen inbox waarschijnlijk wordt overspoeld met dergelijke e-mails. En je zult waarschijnlijk op de meeste sites die je bezoekt een aanmeldformulier voor een nieuwsbrief tegenkomen.

Als je nieuwsbrieven wilt versturen is het goede nieuws dat het noch een tijdrovend, noch een kostbaar proces is. Hieronder bespreken we de basisprincipes voor het starten van een nieuwsbrief.

Hoe start je een nieuwsbrief in 3 stappen

Het leuke van e-mailmarketing is de ‘schaalbaarheid’. Met andere woorden, je kunt heel klein beginnen, met een bescheiden lijst en een enkel bericht, en je in de loop van de tijd opwerken. Over het algemeen is er weinig risico verbonden aan het gewoon proberen.

Stap 1: Kies een e-mailmarketing programma
Technisch gezien kun je een nieuwsbrief starten zonder speciale hulpmiddelen. Je kunt e-mailadressen handmatig verzamelen, opslaan in een spreadsheet en e-mails verzenden via Gmail of Outlook.

Dit is echter een lastige manier om e-mailmarketing uit te voeren. Naarmate jouw lijst groeit, wordt het beheren ervan steeds moeilijker. Bovendien heb je weinig opties voor het opmaken van de nieuwsbrieven, het targeten van jouw campagnes, enzovoort.

Om het soort resultaten te krijgen dat we eerder hebben besproken raden we aan een e-mailmarketing systeem te gebruiken. Dit is een alles-in-één service waarmee je jouw lijst kunt samenstellen, beheren, berichten kunt maken en verzenden en meer. Er zijn veel aanbieders van dergelijke systemen. Enkele populaire tools zijn:

MailBlue: met deze tool krijg je veel automatiseringsopties, zodat je campagnes kunt opzetten en deze in principe zelf kunt laten draaien.

Autorespond: qua functionaliteit is het heel erg breed. Je hebt er namelijk niet alleen een autoresponder mee, maar ook gelijk een winkelwagen en een affiliate systeem.

MailChimp: dit is een prima tool voor beginners – het is eenvoudig te gebruiken en zorgt ervoor dat je campagne snel van de grond komt.

Alle drie deze programma’s (en veel van de andere tools) bieden ook sjablonen en andere hulpmiddelen om je te helpen bij het opstellen van nieuwsbrieven. Bovendien kun je hiermee jouw e-maillijst samenstellen en ordenen, en zelfs abonnees in meerdere groepen segmenteren om hen met specifiekere berichten te targeten.

Uiteindelijk zal de tool die je kiest neerkomen op persoonlijke voorkeur en budget. Gelukkig bieden de meeste oplossingen een gratis proefversie. Hiermee krijg je een idee van de interface en functies voordat je een abonnement afsluit.

Stap 2: Begin met het samenstellen van een e-maillijst
De volgende stap bij het starten van een nieuwsbrief is het verzamelen van e-mailadressen. Je nieuwsbrief zal je immers niet veel goed doen als er niemand is om het naartoe te sturen. Je lijst stel je samen door mensen toe te staan ​​zich aan te melden als abonnee. Bijna niemand houdt ervan marketingberichten in hun inbox te zien die ze niet verwachtten of niet wilden. En door je te richten op de doelgroep die al interesse heeft getoond in jouw bedrijf, kun je jouw nieuwsbrief gebruiken om verdere betrokkenheid te stimuleren. En je zult voorkomen dat je de privacy wetgeving overtreedt.

De beste manier om jouw lijst te laten groeien is misschien wel door een prominent aanmeldformulier je website te plaatsen. Je hebt deze opt-in-berichten ongetwijfeld eerder gezien. Hoe je dit doet, is afhankelijk van de door jou gekozen e-mailmarketing systeem. De meeste tools bieden eenvoudige manieren om jouw account te integreren met je website, zodat je een aanmeldingsformulier op een of meer pagina’s kunt plaatsen met een beetje code. Bezoekers kunnen dat formulier gebruiken om zich te abonneren en hun informatie wordt automatisch in je lijst geïmporteerd.

Je website is overigens niet de enige plaats waar je jouw nieuwsbrief kunt promoten. Als je een substantiële lijst van abonnees wilt samenstellen, wil je ook profiteren van andere kanalen.

Sociale media zijn bijvoorbeeld een uitstekende manier om het bereik van uw nieuwsbrief te vergroten. Je kunt over je nieuwsbrief posten en mensen aanmoedigen zich aan te melden.

Stap 3: Maak je eerste nieuwsbrief
Je hebt nu een systeem en misschien al enkele abonnees die geïnteresseerd zijn om te horen wat je te zeggen hebt. Natuurlijk is de laatste stap het maken van een nieuwsbrief start en je het versturen van de eerste mail.

Net als bij de vorige stap zal de manier waarop je dit doet enigszins worden bepaald door je e-mailmarketing programma. Welke tool je ook gebruikt, deze moet in ieder geval een ingebouwde manier bieden om e-mails te maken.

Over het algemeen kun je beginnen met een sjabloon en deze aanpassen of je begint met een blanco mailbericht. Hoe dan ook, hier zijn enkele dingen die je in gedachten moet houden tijdens het schrijven van de eerste nieuwsbrief:

  • Kies een ​​beknopte, opvallende kop. Bovendien wil je het doel van de nieuwsbrief meteen duidelijk maken. Ongeveer een derde van de ontvangers zal beslissen of ze een e-mail openen op basis van de onderwerpregel.
  • Vermijd de verleiding om teveel informatie op te nemen. Over het algemeen bevordert een kortere nieuwsbrief met een specifiek doel meer actie (en wordt deze helemaal gelezen). Dus beslis wat je met elk afzonderlijk bericht wilt bereiken, of dat nu spannend nieuws is of een speciale kortingsactie die je aanbiedt.
  • Personaliseer je e-mails. Door de naam van elke abonnee in de onderwerpregel op te nemen, verhoog je de open rates met ongeveer 26%, en het personaliseren van de inhoud heeft ook positieve effecten op conversies. De meeste e-mailmarketing systemen bieden tools om dit soort personalisatie te automatiseren.
  • Neem je branding op. E-mailmarketing is niet alleen effectief vanwege de specifieke inhoud van elke nieuwsbrief. Het regelmatig verzenden van berichten is ook een manier om de aanwezigheid en autoriteit van je bedrijf op te bouwen in de ogen van ontvangers. Door visuele en stilistische branding op te nemen, kun je jouw campagnes en activiteiten duidelijker koppelen.
  • Als laatste, maar daarom niet minder belangrijk, adviseren we je om elke nieuwe abonnee een welkomst e-mail te sturen. Dit is meestal een korte e-mail waarin ze worden bedankt voor hun aanmelding met eventueel een aanbieding om je waardering te tonen.

Welkomst e-mails hebben meestal de hoogste open ratio’s van allemaal. Daarom is dit je eerste en beste kans om de waarde van je nieuwsbrief aan te tonen. Vanaf hier is het aan jou om je campagne in elke gewenste richting te voeren!

Conclusie

De kans is groot dat je al een website voor je bedrijf hebt en dat je zelfs een sterke marketingstrategie voor sociale media hebt ontwikkeld. Als je jezelf nog niet hebt ondergedompeld in de wereld van e-mailmarketing, maak je echter nog geen optimaal gebruik van je online aanwezigheid.

Zoals je hebt gelezen is het niet moeilijk een nieuwsbrief te starten. Alleen deze drie stappen zijn nodig:

  • Kies een e-mailmarketing systeem zoals MailBlue, Autorespond of MailChimp.
  • Begin met het samenstellen van je e-maillijst door een aanmeldformulier op je website te plaatsen en je campagne te promoten via sociale media.
  • Maak je eerste nieuwsbrief en begin met een welkomstmail.

Heb je vragen over het starten van een nieuwsbrief voor je bedrijf of besteed je e-mailmarketing liever uit? Neem gerust contact met ons op!

Deel dit artikel