CRM, juist nu!

Het vastleggen en inzetten van klantinformatie is nog belangrijker dan voorheen.

De ontwikkelingen van de afgelopen maanden vragen om een andere manier van werken met collega’s en klanten.
Juist nu is de tijd aangebroken om er voor elkaar te zijn en elkaar te helpen. Maar hoe kun je dat het beste doen?

Klantinformatie vastleggen

CRM staat voor Customer Relationship Management, kortom het beheren van je klantrelaties.
CRM-software is het systeem waarin je al het contact met je bedrijfsrelaties vastlegt.
Dankzij snel en volledig inzicht in eerdere gesprekken, afspraken en orderhistorie kun je de klant beter van dienst zijn.
Digitaal samenwerken door gebruik te maken van diverse tools is voor vrijwel iedereen mogelijk.
Toch brengt werken op afstand uitdagingen met zich. Klantinformatie die je voorheen op de werkvloer met elkaar doornam, blijft nu makkelijker achter, bij mensen thuis.
Het vastleggen en inzetten van informatie over klanten is daarom nog belangrijker dan voorheen.
Het vastleggen van klantinformatie moet op één plek plaatsvinden; bij de klant zelf.
In CRM-begrippen heet dit het Centrale Klantbeeld. Iedereen die contact heeft met klanten is verantwoordelijk voor het vastleggen van relevante informatie in het klantbeeld.
Zo heb je inzicht in wat speelt bij klanten en kun je ze optimaal bedienen.

Sales en marketing

CRM is niet alleen een klantbeheersysteem, maar ook uitermate geschikt om sales en marketing te ondersteunen.
Om een duidelijke en eenduidige boodschap over te brengen is ook hier een volledig klantbeeld van belang.
Met een CRM-systeem kun je eenvoudig je verkoopproces structureren en automatiseren.
Simpelweg door klantgegevens, contactmomenten en afspraken op een rij te zetten.
Door herinneringen in te stellen zorg je ervoor dat je nooit vergeet een (potentiële) klant te bellen.
Ook kun je heel goed een marketingcampagne opzetten, starten en analyseren met een CRM-systeem.
Door klantgegevens centraal te beheren blijf je op de hoogte van wat er speelt. Juist nu we moeten samenwerken met de digitale middelen die er zijn.
Door zoveel mogelijk relevante informatie over de klant vast te leggen kun je juist in deze tijd het verschil maken voor jouw klanten.

Wil je meer weten over klantregistraties, CRM-systemen of marketingcampagnes? Neem gerust contact met ons op.

Deel dit artikel